تحلیل ومقایسه موضوع شب درشعرفارسی دراشعارفردوسی مسعودسعد دیوان حافظ دیوان عطار احمدشاملووفروغ فرخزاد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
- نویسنده سارا خلیلی
- استاد راهنما بهالدین اسکندری محمود مهراوران
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده موضوع این رساله، بررسی، توصیف، تحلیل و مقایسه «شب» در آثار فردوسی، مسعود سعد، دیوان عطار و حافظ، اشعار فروغ فرخزاد و احمد شاملو است. از سه دوره یا سبک مختلف شعر فارسی، دو شاعر برگزیده شده و موضوع شب در آنها بررسی شده است. شب در آثار شاعران دوره های مختلف کاربرد بسیاری دارد، ولی معنای بسیار متفاوتی از آن استنباط نمی شود، جز مواردی که در این پایان نامه به آن اشاره می شود. در سبک خراسانی شاهنامه فردوسی و دیوان مسعود سعد، جنبه توصیفی شب مورد تأکید قرار گرفته است، به صورتی که شب را توصیف نموده و یا از شب برای توصیف موضوعی استفاده نموده اند. در دیوان حافظ و عطار، شب تا حدودی با حفظ معنای اصلی خود، در انتقال معانی عرفانی نیز موثر بوده که با توجه به سبک و بینش شاعران دور از انتظار نیست. در دوران معاصر، شب بیشتر در معنای نمادین استفاده می شود و تا حد بسیار زیادی معنای لفظی اش را از دست داده و نماد خفقان و ظلم شده است. این پایان نامه مشتمل بر هفت فصل می باشد. پس از مقدمه، در شش فصل به تحلیل و آوردن شواهد از شاهنامه، دیوان مسعود سعد، دیوان حافظ و عطار، اشعار شاملو و فروغ فرخزاد پرداخته شده و در فصل پایانی به مقایسه، نتیجه گیری و بیان تشابهات و تفاوت-های موضوع شب در این آثار پرداخته شده است. این رساله با مطالعه و بررسی تک تک اشعار مورد نظر و استخراج تمامی ابیات مربوط به شب گردآوری شده است که برخی از ابیات و موارد مشابه به دلیل تکرار، در این پایان نامه آورده نشده و برخی نیز به قسمت پیوست منتقل گردیده است. کلیدواژه ها: شب، فردوسی، مسعود سعد، حافظ، عطار، شاملو، فروغ فرخزاد
منابع مشابه
مقایسه دردمندی بین منطق الطیر عطار نیشابوری و دیوان حافظ
عطار میگوید آنچه در عرفان اهمیت دارد. همین راه یافتن و حرکت است و تا کسی عاشق نباشد و عشقش به مرحله درد نرسیده باشد‘ پای در راه پرخون سیر و سلوک نخواهد گذاشت و اهل درد نخواهد شد. زیرا که درد یک تحفه و جذبه الهی است که هر کسی لیاقت برخورداری از آنرا ندارد. پس باید سالک از عادات و نفس خود بیرون آید و آیینه دلش را با عشق جلا دهد تا شایستگی درد عشق را پیدا کند و سپس در آن درد به سوز و گداز بپردازد ...
متن کاملمقایسه دردمندی بین منطق الطیر عطار نیشابوری و دیوان حافظ
عطار میگوید آنچه در عرفان اهمیت دارد. همین راه یافتن و حرکت است و تا کسی عاشق نباشد و عشقش به مرحله درد نرسیده باشد‘ پای در راه پرخون سیر و سلوک نخواهد گذاشت و اهل درد نخواهد شد. زیرا که درد یک تحفه و جذبه الهی است که هر کسی لیاقت برخورداری از آنرا ندارد. پس باید سالک از عادات و نفس خود بیرون آید و آیینه دلش را با عشق جلا دهد تا شایستگی درد عشق را پیدا کند و سپس در آن درد به سوز و گداز بپردازد ...
متن کاملباد در دیوان حافظ
در سخن جاودانه و شعر سحرآمیز حافظ شیرین سخن‘ هرچیزی به طرز زندانه ای جای گرفته آنچنان که گویی لسان الغیب آن را برای اولین بار در دیوان آسمانی خویش به کار برده است و طرحی نو درانداخته. در بررسی دیوان حافظ شیرازی بی درنگ درمی یابیم که باد جایگاه ویژه ای دارد ‘ چرا که سریع و بی دریغ و بی دریغ وظیفه آوردن و بردن خبر را برای عاشق و معشوق بر عهده دارد. در سحر کلام خواجه شیراز‘ باد و انواع آن چون صب...
متن کاملدقایقی در دیوان حافظ
این مقاله حاوی یادداشتهایی ارزنده است از شادوران استاد جلالالدین همایی که باریکبینیهایی را در برخی اشعار لسانالغیب خواجه حافظ شیرازی بیان میدارد. این یادداشتها که تاکنون در نشریهای درج نشده است، به لطف و عنایت استاد دکتر شاه حسینی در اختیار پژوهشنامه فرهنگ و ادب قرار گرفته است. نکات مورد اشاره مرحوم همایی شامل دوازده مورد است که برخی را به اختصار و در حد اشاره و برخی را مشروحتر بیان دا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023